Ředitel zadlužené karlovarské nemocnice Zdeněk Horák nechce sdělit detaily výběrového řízení na nový služební vůz. „Neupírám občanům právo na informace, ale bylo by to vůči těm firmám nefér,“ říká.
KARLOVY VARY Služební auto Volkswagen Passat CC pro šéfa Karlovarské krajské nemocnice Zdeňka Horáka bylo ještě o 170 tisíc korun dražší, než generální ředitel minulý týden uváděl. Zadlužená nemocnice za vůz zaplatí při tříletém leasingu celkem 970 tisíc korun. Včetně havarijní i zákonné pojistky a pojištění skel.
Nejdřív se Horák nechtěl o celkové částce za manažerský vůz bavit. Podrobnosti leasingu zveřejnil na dotaz MF DNES až včera večer. Detaily poptávkového řízení ale už nechce říct. Není tak jasné, které prodejce aut nemocnice oslovila, aby předložily nabídku.
„Bylo by to vůči těm firmám nefér. V žádném případě neupírám občanům právo na informace, domnívám se ale, že vše má svou mez,“ míní Horák. Ve svém písemném vyjádření uvedl, že nákup manažerského vozu byl zcela v normě amá za to, že se ho kdosi snaží zdiskreditovat. Lidé z nevládní neziskové organizace Transparency International jsou ale přesvědčeni, že nemocnice musí na otázku ohledně poptávkového řízení odpovědět. Nemocnice je firmou stoprocentně vlastněnou Karlovarským krajem.
„Vyhráli jsme například soudní spor o informace s Českými drahami, jejichž stoprocentním vlastníkem není stát. Existují i jiná podobná soudní rozhodnutí o společnostech vlastněných státem či obcemi. Nevstřícnost v takových oblastech může vyvolávat různé pochybnosti i v případech, kde se nic špatného nemuselo stát,“ vysvětlil právník Transparency International Petr Jansa.
Náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jaroslav Borka vidí na celé záležitosti jen jedinou vadu. „Při nákupu nového vozu byl poměrně nešťastně zvolený termín, protože nemocnice je ve ztrátě. Jinak si myslím, že generální ředitel, který jezdí daleko na Moravu za svojí rodinou, potřebuje určitý komfort, aby byl operativní amohl tyto cesty absolvovat,“ konstatoval Borka.
Vloni zaznamenala krajská nemocnice ztrátu 52 milionů korun. Náměstek hejtmana nepředpokládá, že by krizový manažer Horák letos udržel vyrovnané hospodaření. To je podle Borky reálné tak za dva roky.
Opoziční krajští zastupitelé nákup manažerského vozu za téměř milion korun kritizují. Například Jiří Kotek vidí celý problém v osobě generálního ředitele. „Tito lidé totiž neumí rozeznat, že to není jejich firma a svěřený mandát či funkce jim nedávají žádná absolutistická práva. Nedokáží se v pokoře sklonit ke společným financím a rozhazují je jako vlastní.“
Takovou interpretaci Horák odmítá. Tvrdí, že díky výběrovým řízením na dodávky zdravotnického materiálu do nemocnice dokázal významně ušetřit a ceny stlačit o miliony korun.
Manažerské auto za téměř milion korun podle Horáka není žádný luxus, ale střední třída. „Proběhlo řádné poptávkové řízení. Přál jsem si VW Passat, používal jsem ho už v minulém zaměstnání. Cítím se v něm bezpečně a je nutný pro moje dlouhé jízdy dvakrát měsíčně domů na Moravu,“ vysvětlil Horák.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - karlovarský kraj